Thursday, November 16, 2006

Watermelon Puding


Ini bukan buah watermelon lhooo..ini puding,bentuknya yang cantik seperti buah watermelon dan juga rasa yang sedaap..jangan khawatir..membuatnya mudah koq..klik disini yach..

1 comment:

Loveliana Cakes said...

watermelon Puding

Bahan :
1 peket (bungkus) serbuk agar2 white colour
120gm gula pasir (boleh kurangkan jika tak suka manis)
1 sudu teh tepung jagung (larutkan dengan 2 sudu makan air sejuk)
600ml santan atau susu cair
secubit garam (kalau guna santan)
2 putih telur
kaler merah (cairkan dgn sedikit air)
kaler hijau (cairkan dgn sdikit air)
1 atau 2 biji buah prunes/kurma hitam. potong kecik2

Cara :
mixer putih telur dengan kecepatan laju sampai kembang dan kaku.
masak santan /susu, agar2, dan gula sampai mendidih,kalau sudah mendidih masukan tepung jagung yg sebelumnya sudah dilarutkan dgn sedikit air sejuk. ketepikan. bila putih telur sudah kaku masukan sedikit demi sedikit adunan agar2, mixer perlahan lahan sampai adunan tercampur rata.

siapkan loyang atau mangkuk bulat, tuang semua adunan ke dalamnya.masukan dalam peti ais selama 5minit. apabila bahagian tepi sudah mulai agak keras. tuang 1 atau 2 tetes pewarna merah kebahagian tengah.kacau perlahan (jangan sampai kena bahagian tepi dan bahagian bawah) dengan menggunakan garfu sampai kaler merah tercampur rata. last masukan prunes atau kurma yg sdh dipotong kecik2 tadi sebagai aksen biji tembikai tapi karena ayu takde simpan prunes so masukan sahaja choc chip. tapi maybe adunan tuh masih agak panas . choc chip tuh mencair sikit hehehe...masukan lagi dalam peti ais. bila dah beku semua keluarkan dari mangkuk.balikan. dengan menggunakan kuas, sapukan kaler hijau sebagai aksen kulit tembikai. siap di hidangkan. sedap dimakan begitu sahaja atau di tuang sos vanilla

Sos vanilla by resipi yasaboga:
bahan :
1/4 sudu teh vanilla
50gm tepung jagung (cairkan dgn sedikit air sejuk)
1000 ml susu
4 butir kuning telur ( kacau hingga lembut)
200gm gula (boleh ganti dgn brown sugar atau gula yg disukai)

cara :
masak susu dan vanilla.masukan tepung jagung dan gula.kacau hingga masak dan kental. tuang sedikit adunan ini kedalam kuning telur. kacau lagi. setelah rata, tuang kesemua adunan kuning telur kedalam panci. masak terus dengan api kecik,kacau hingga masak.bila sudah masak, kacau terus sehingga tidak terbentuk lapisan yg kental dibahagian atas.bila nak hidang tuang atas puding tembikai.